مارسلو بیلسا پس از سه سال حضور پرحاشیه روی نیمکت تیم ملی اروگوئه، پس از حذف این تیم در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۶ به کار خود پایان داد. شکست ۱-۰ برابر اسپانیا منجر به دومین حذف متوالی اروگوئه در این مرحله شد و بر ناکامیهای بیلسا مهر تایید گذاشت.
بیلسا، که پیش از مسابقات خود را «سمی و سمیکننده» توصیف کرده بود، پس از بازی همه مسئولیت را برعهده گرفت و گفت: «من مسئول این ناامیدی هستم... دوران من اثری برای فوتبال اروگوئه باقی نگذاشت.»
تصویر به یادماندنی این دوره، تعویض فرناندو موسلرا، سنگربان افسانهای اروگوئه، در نیمه نخست است؛ اشتباه او منجر به گل پیروزی اسپانیا شد. موسلرا که به دستور بیلسا از بازنشستگی بازگشته بود، شب تلخی را تجربه کرد.
با وجود شروع امیدوارکننده بیلسا در مقدماتی جام جهانی و نتایج خوب برابر آرژانتین و برزیل، روند تیم پس از کوپا آمریکا ۲۰۲۴ به سراشیبی افتاد. مشکلات ارتباطی سرمربی با بازیکنان، انتقادات لوئیس سوارز درباره سردی فضای تیم، و تاکتیکهای تکراری بیلسا، همگی در عملکرد ضعیف این تیم مؤثر بودند.
بیلسا، که حالا ۷۰ ساله شده، از عدم موفقیت در ایجاد انگیزه و وحدت تیمی سخن گفت و اذعان کرد «هیچ چیز از من برای فوتبال اروگوئه باقی نمیماند». اکنون فوتبال اروگوئه به فکر ساخت آیندهای جدید پس از این ناکامی بزرگ خواهد بود.


















Insert Comment